Stan zagrożenia epidemicznego to nie to samo co stan wyjątkowy w rozumieniu Konstytucji. Jednak bez wątpienia mamy do czynienia ze stanem nadzwyczajnym w sensie faktycznym. Odbije się on na wielu gałęziach gospodarki, być może relacjach społecznych. Może mieć także wpływ na kształt sceny politycznej. Nie jest tajemnicą, że obecnie zwyżkuje poparcie dla urzędującej głowy państwa. Jednak jak śpiewał swego czasu Kazik, “stan wyjątkowy zawsze smaczny i zdrowy” (“Mars Napada”), więc nie będzie tak źle.

Jednak stan zagrożenia epidemicznego objawia się zwiększoną aktywnością legislacyjną parlamentu i ministra zdrowia W stosunkowo krótkim czasie mamy uchwalone:
- ustawę z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;
- rozporządzenie ministra zdrowia dnia 7 marca 2020 roku w zakresie wykazu chorób powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji;
- rozporządzenie ministra zdrowia dnia 7 marca 2020 roku w sprawie wykazu chorób powodujących powstanie obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego oraz okresu obowiązkowej kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego.
Jest także rozporządzenie dotyczące tego, kto zapłaci za świadczenia zdrowotne udzielane w związku z zagrożeniem epidemicznym. Chodzi o rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 12 marca 2020 w sprawie sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
Dotyczy ono podmiotów wpisanych do wykazu opracowanego przez dyrektora OW NFZ w porozumieniu z wojewodą i udzielających świadczeń zdrowotnych w związku z zagrożeniem COVID-19. Chodzi zatem o sytuację by nie pozostawić bez wsparcia finansowego szpitali, które udzielają świadczeń zdrowotnych w związku z zagrożeniem epidemicznym. Faktem jest bowiem to, że szpitale te nadal posiadają ważne kontrakty z NFZ i aktualnie ich po prostu nie wykonują. Musiało to znaleźć uregulowanie w ustawie. To zresztą nie koniec regulacji związanych z nadzwyczajną sytuacją związaną z SARS-cov 2. Będziemy w kontakcie 🙂
Natomiast o ograniczeniach praw ze strony szarego obywatela, przeczytasz na naszym drugim blogu pn. “Hipokrates w sądzie“.
Dodaj komentarz